Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

December 25, 2012

Golap ko Torang

Allah adalah Pemimpin bagi orang² yang beriman. Orang yang mempunyai kepercayaan yang teguh. Bila orang² itu betul² menganggap Allah itu Pemimpinnya, Allah pun menjamin mengeluarkannya dari gelap gulita kepada terang benderang. Gelap gulita kebodohan kepada kecerdasan. Gelap gulita kehidupan tak tentu arah kepada tujuan yang sejati. Sebaliknya orang² yang kafir yang tidak percaya kepada Allah, sebaliknya yang terjadi. Daripada terang benderang, ia akan dipimpin oleh Taghut, oleh kekuasaan² yang bukan bersandar kepada Allah, yang demikianlah mengeluarkan mereka dari terang benderang kembali ke dalam gelap gulita. 
Al Baqarah : 257
Oleh sobab itu, rohani manusio itu adolah molalui antaro golap dan torang kohidupan dan torang ko golap kohidupan. Kalau sokironyo jasmani kito, sokironyo badan kito yang lahir ni, dibori cahayo oleh matohari yang torbit di waktu pagi yang tebonam di waktu sonjo, rohani kitopun dibori juo torang oleh suatu yang lobih torang dari matohari. Iaitu potunjuk dan hidayat Tuhan. Tuhan memborian pujukan, memborian jiwo bosar kepado orang² yag boriman. Firman Tuhan, "Engkau ini adalah orang yang tinggi kalau engkau tetap memegang kepercayaan kepada Allah s.w.t". 
Ali Imran : 139
Di dalam hidup pojuangan di dunio ni, pojuangan antaro yang hak dongan yang bathil, antaro torang dongan golap, antaro koyakinan dan koraguan, manusio bojalan di sokitar itu. Di kiri dan di kanan kito bobalah antaro torang dan golap tu. Diborilah pedoman manusio tadi. Pedoman apo? Walau bagaimano hebatnyo geloronyo, taufannyo, ombaknyo dan gelombangnyo kohidupan itu, manusio musti toguh bepogang pado iman. Sobab kohidupan di dunio itu menurut peraturannyo ialah; tidak ado yang totap. Yang totap itu ialah borubah. Borubah itulah ketotapan yang berado di dalam dunio. Paneh amek torik, botul. Nanti akan hujan. Hujan amek lobek, bona. Nanti akan paneh. Di suatu tompek tojadi hujan lobek bohari-hari sehinggo timbul banjir, bona. Banjir itu tidak tiap² hari nanti io koring laie. Di laut pun domikian pulo, ado pasang naik tegonang ke ateh, esok pagi air itu dah koring laie, surut pasang. Begitulah kohidupan di dunio itu. Itu harus kito yakini supayo jangan torumbang-ambing dalam kohidupan itu. 

Kalau kito sudah mulai torumbang-ambing, tau² walau bagaimano torangnyo hari, golap timbul dalam jiwo kito sendiri. Walaupun paneh torik, kito bohujan, hujan oleh koringek kito sendiri. Jadi yang  di sini menjago hati sampai Rasulullah s.a.w bersabdo "Di dalam tubuh manusia itu ada suatu bekuan darah, kalau ini segumpal daging baik, seluruh badan jadi baik, kalau ia rosak seluruh badan jadi rosak. Apakah itu? Hati. Kendali terletak di dalam hati kita. Hati ertinya penuh, bukan saja berarti pada daging, tapi pada hati dari hati, isi dari hati atau juga akal kita. Hari diajarkan doa dari Rasulullah s.a.w bagaimano menjago hati ini. Di situ dalam doa itu ado tesobut ompek perkaro.

Min qalbin laa yaghsya 'u
Aku sangat berlindung kepada Engkau Ya Allah, janganlah sampai terjadi hatiku ini tidak khusyuk lagi. Ini bahayo ini, mulai bahayo mongancam kepado manusio kalau hatinyo tidak khusyuk laie. Hati khusyuk iaitu hati itu joleh tujuannyo kepado Allah. Allah menjadi pogangannyo. Allah menjadi bentengnyo. Allah menjadi ingatannyo. Allah menjadi tujuannyo. Dan kepado Allah kalau dio sembahyang, mongadapan diri, mongadapan hati, permohonan kito yang petamo, "Ya Tuhanku, janganlah sampai hatiku ini tidak khusyuk lagi".

Sebagai orang Islam kito sembahyang 5 waktu, di dalam Quran mengatokan, "Sembahyang itu ialah khusyuk  terpadu ingatan kepada Tuhan" tapi kalau hati kito sudah ditumbuhi oleh ponyakit, walaupun sembahyang, mulo jo "Allahu Akbar", fikiran dah menjalar kepado yang lain. Bintang bolum menerimo, hutang bolum bayar, makanan bolum masak, macam²lah toringek padohal kito dalam sembahyang. Apo arti sembahyang itu tadi. Ini sudah mulai bebahayo. Ramai orang yang tidak moniggalan sembahyang tapi tidak ado bokeh dari sembahyang itu kepado kohidupannyo.   

Didalam sembahyang kito baco, "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku hidupku dan matiku sama sekali terserah pada Allah". Ini dirasoan dalam hati bukan pecumo disobut kek mulut. Bukan sobagai satu yang digunoan sobagai penggosok mulut. Bukan bogitu. Yang dari hati. Kalau dari hati yang sudah khusyuk, ini bebokeh pado kohidupan. Aku tak takut mongadap segalo koadaan dalam hidup sobab hatiku bertali dongan Tuhan. Dari Tuhan aku datang, kepado Tuhan aku kombali. Ini namanyo hati yang khusyuk.   

Tapi sekironyo bacaan totap fasih tapi tidak ado laie dari hati molainkan kolaziman jo, bayangkan, 5 waktu sohari somalam, tapi tidak mongubah kepado porangainyo, tandonya sembahyang tadi tidak khusyuk. Kito minto pado Tuhan janganlah sampai kito tidak mompunyai hati yang tidak khusyuk, hati yang tidak toringek kepado Allah. Kalau hati tidak ingek laie kepado Allah, segalo pekerjaan yang tolarang sudah ringan jo kito kojoan. Menipu, berdusto, memujuk orang lain mengojoan pobuatan yang salah, mencolo, momaki. Itukan tidak ingek kepado Allah, cumo ingek pado diri sendiri juo. Inilah yang petamo. 

Yang keduanya aku berlindung kepada Engkau Ya Allah
Wamin ilmin laayan faa 'u
Dan daripada ilmu yang tidak membori manafa'at. Padohal yang disobutkan oleh ahli² ilmu yang membori manafa'at itu membawo manusio itu kepado iman. Sokarang sudah ilmu banyak tapi tidak membawo kepado iman melainkan membawo kepado celako. Sudah maju kopandaian orang, ilmu pengotahuan orang, ilmu teknologi orang, sains orang dsb, tapi tidak ado manafaatnyo kepado manusio. Cumo bahaya kerano ilmu yang tadi datang kepado manusia sebagaimano ilmu manusio di abad ke 20 yang sangat ponting iaitu tenaga atom. Timbullah bom. 

Bom atom. Bom hidrogen. Bom nuklear, sehinggo manusio diancam sokarang ni oleh bahayo atom itu di mano². Apobilo kito lihat di TV, bagaimano mengadoan demonstrasi di Australia, di German Barat, di tompek² lain molihat bagaimano bahayo atom itu kalau tojadinyo porang Dunia III, io goring. Bom atom yang jatuh di Hiroshima tu juo tiado artinyo dengan bom yang ado sekarang yang disimpan oleh negaro² bosa untuk monghancuran. Haa ini ilmu ini. Tetapi ilmu yang membawo bahayo bukan sajo tidak membori manafaat bahkan membori bahayo. Di sini teraso oleh kito bahawo ilmu yang ado itu mesti dikondalian oleh iman, kalau tidak nyawo manusio ni akan dipandang sobagai sampah jo. Umpamonyo dijatuhkan satu bom hidrogen ko dalam bandar kito, 'Na'uzubillahi minzalik', habislah ponduduk bandar ni yang bojuta, 'Laa haulawala quwwata illa billahi..' Mintolah pado Tuhan, 'Ya Allah majulah ilmu manusia, majulah teknologi manusia, totapi janganlah komajuan itu membawo kepado bahayo. Jangan ilmu pongetahuan itu membawo kepado yang tidak membori manafaat. Kepado Allah Tuhan sekian alam. Inilah doa yang kedua.

Yang ketiga disebut, aku berlindung kepada Engkau Ya Allah
Wamin nafsinlaa tashba 'u
Daripado nafsu. Daripado diri tiap dari masing² ini yang tidak meraso konyang. Ini juo bahayo bosar. Inilah yang monimbulan ponjajahan pado dunio. Setolah porang Dunio II, tolah banyak negori² yang tolah merdeka, tetapi sokarang timbul laie ponjajahan baru. Apo? Ponjajahan fikiran. Sehinggo bangso yang merdeka tadi, tidak laie merdeka fikirannyoa. Dio merdeka dalam moniru bangso yang lobih kuek. Itu namonyo sudah tojajah. Jadi apo pangkalnyo ini? Daripado nafsu sorakah manusio. Sobagaimana Nabi s.a.w bersabdo, "Kalau manusia itu mendapat satu lembah yang penuh dengan kekayaan, ia ingin mendapat suatu lembah lagi yang penuh dengan kekayaan. Dapat dua lembah dimintanya tiga lembah lagi yang penuh dengan kekayaan. Nafsu manusia tidak pernah kenyang. Padahal akhirnya kalau dia sudah menutup mata, tidak ada yang akan memenuhi perutnya melainkan tanah."  

Diri manusio yang tidak pornah meraso konyang. Kito borkohondak tidak bobatas tapi tenago kita sendiri bobatas. Ini yang tidak difikiran oleh manusio. Dio punyo angan², dio punyo somacam teori yang dikeluaran, dio lupo nanti tenagonyo akan tobatas sokali. Kerano sakit, kerano lapar, kerano tuo sobagaimana pepatah nenek moyang kito, "Tando² dikirim untuk boritahu kito tidak akan lamo laie di siko. Apo? Rambut, gigi, kulit dan mato.
Mato sudah mulai kabur
Uban sudah mulai botabur
Gigi sudah mulai gugur
Kulit sudah mulai kondur
Hati sudah mulai kotuk pintu kubur
Barangkali manusia lupo yang kelimo ini. Sobab itu disobut, "Ya Allah lindungilah aku dari nafsu yang tidak mahu kenyang² itu".

Yang keempat disebut, aku berlindung kepada Engkau Ya Allah
Wamin doa illaa yusma 'u
Berlindung dari doa yang tidak didongar lagi. Ini lobih berbahayo laie. Ini sudah puncak dari bahayo. Apo ertinyo? Laa ilaha illa Allah. Mendoa², "Ya Allah.. Ya Allah..Beri aku ini, beri aku kesempatan", tetapi tidak didongar laie. Ado Nabi s.a.w bersabdo, "Badan sudah penuh dengan kekotoran, penuh debu yang menadahkan tangan keduanya ke langit, Ya Tuhanku..Ya Tuhanku tolonglah aku Ya Allah bela aku, padahal yang dimakan haram, yang diminum haram. Dibesarkan dengan yang haram. Dengan jalan apa Allah Taala akan mengabulkan doa itu." Badan kotor mengadap kepado yang Bersih meminto yang borsih. Bagaimano caronyo? Allah berfirman, "Allah tidak akan bercakap dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka.."
aLi Imran : 77 
Macam² yang kito minto, pado Tuhan. Tapi kalau doa itu sudah tidak dipodulian laie oleh Tuhan, apo celako kito, apo dayo kito, apo upayo kito? Di sini kito lihat, apo sobab doa kita tidak didongar oleh Tuhan, tidak dipekonanan oleh Tuhan. Tontu jo bukan dari salah Tuhan molainkan dari salah kito sendiri. Di dalam Quran mengatoan, "Kepada Engkau aku menyembah dan kepada Engkau aku memohon pertolongan." Tapi dongan tidak sodar korapkali kita bebuat tobalik, "Kepado Engkau aku mohon pertolongan dan kepado Engkau aku menyombah". Minto tolong dahulu baru menyombah. Minto tolong banyak² tapi terimokasih tidak ado. Tontu jo tidak didongar oleh Tuhan. 

Di dalam satu hadis menyobut, "Badan sudah kotor, sudah berkerumit, kesusahan kegelisahan kehidupan terbayang kepada tubuh sendiri, lalu menadahkan tangan ke langit meminta kepada Allah, Ya Tuhanku..Ya Tuhanku. Bagaimana Tuhan dapat mengabulkan dengan fikiran yang kotor kau mengadap Tuhan". Kalau tidak terkabul jangan Tuhan yang disalahi. Hatimu sondirilah yang disalahi. Apo yang kau pobuat kepado Tuhan? Bilomano tedosak kau ingat pado Tuhan. Di zaman kosenangan kau lupoan pado Tuhan. Di dalam mendapek percobaan kau merengek mongadu pado Tuhan. Jiwo yang seperti ini janganlah sampai timbul pada diri kita sendiri. Sengsara rasanya kalau ketika kita bosalaman dengan orang bosa yang bopangkek, orang itu tidak mahu momandang kito. Apo salah kito dio bogitu, mengapo tidak kito yang dipandang? Sodangkan dongan manusio laie bogitu porasaan kito, bagaimano dongan Tuhan kalau Tuhan tidak mahu molihat kita? Allah tidak mahu momandang sebolah mata pun, tidak mahu bocakap dengan kito sepatah pun. Langit mano tompek kito bonaung, bumi mano tompek kito bopijak kalau sudah domikian koadaannyo. Inilah yang dijago dalam doa yang ke ompek ini. 

Berdoalah pado Tuhan supayo hati kito sentiaso tebuko, Hati janganlah sampai tidak khusyuk, ilmu janganlah sampai tidak bomanafaat, jiwo yang tidak pornah konyang dan doa yang tidak didongar. Ya Allah dongarkanlah doa kami. Mogo² Allah memborian kepado kito hati yang torang. Sobagaimano kita tahu, doa itu adalah mohon ibadah, tulang sum² kepado ibadat kito sendiri kepado Tuhan. Segalo pobuatan kito patrian dongan doa, mudah²an  dongan harapan diizinkan oleh Allah disampaian maksud kito. Tunjukkanlah kami jalan yang bonar dan bori kami torang dalam kohidupan ini. "Allahlah jadi Pemimpin bagi orang² yang beriman sehingga dibawa oleh Dia dari gelap kepada terang benderang. Tetapi kepada orang² yang sudah tidak ada kepercayaannya kepada Tuhan, yang menjadi pemimpinnya bukan Tuhan tetapi Setan, yang akan membawa orang² itu daripada terang benderang ke dalam gelap gulita". Kito jadi me-rabo² dalam golap kohidupan. Dalam merabo itu masih ragu ko mano akan poie, maut pun datang. Golap selalu. Di dunio pun golap. Di akhirat pun golap. 

Di dalam pojalanan hidup, di dalam koistirehatan hidup semogo mendapek kotetapan hati dan tomakninah.

Haji Abdul Malik Karim Amrullah