Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

December 20, 2012

aKu Laie Tera


Pabilo orang betanyo .. aKoo jawab macam nia lah yo, yang kono buek dulu Minannas barulah Minallah tapi kono utamokan Minallah dulu baru Minannas. Bilo botambahnyo manusio itu kesolehannyo, samo ado dari jalan bolaja atau boibadah. Ngan bolaja macam membaco atau momahami masalah atau ngan boibadat macam besolat malam dan berposo. Bukti kejujuran amalan eh itu bukan jo pado penampilan eh tapi joleh pado akhlak eh sorto pergaulan eh. Bukti ndak jujur amalan eh tu tak nampak pado akhlak eh bahkan yang joleh sobalik eh. 

Tiap kali banyak buek ibadah, tiap kali tu juolah banyak kepuraannyo. Mogo Allah membori potunjuk pado mereko ni. Tiap kali banyak bokomitmen dalam agamo, tiap kali tulah botambah korut wajah eh, tiap kali tulah dio membatehan diri dari beberapo kelompok manusio, tiap kali itulah banyak menghino kelompok-kelompok masyarakat, tiap kali tulah botambah kasar sesamo keluargo tedokek yang kurang montaati agamo. Dari mano datang semuo ini?


Ciri Iblis bosifat 'Aku Lebih Baik Dari Dia'. "Kau telah ciptakan aku dari api dan telah ciptakan dia dari tanah"
aL 'Araf : 12
Tapi ciri Nabi Muhammad s.a.w sentiaso botambah ketakutan pado-Nya, botambah tawaduk, botambah kasih sayang macam yang selalu kito dongar. Juo boramah sesamo makhluk. 

Bukanlah sebogini koadaan orang bokomitmen dalam agamo. Sobab eh tiado pertalian antaro caro ibadah dio lakukan atau caro ahli ilmu ngan hakikat yang sebonanyo, pertalian hati ngan Allah s.w.t. Jadi kito semuo memerlukan pegaulan bersamo orang-orang soleh, agar kito dapek melihat pado kejujuran hati ini, agar dapek muhasabah diri ini dongan ponuh kejujuran.

Wahai mereko yang tolah Allah muliokan dongan selalu berulang-alik ko masjid, apokah hasil yang kamu dapek dari eh? Pandangan yang macam manokah kamu lihek pado mereko yang di luar masjid? Tontu kamu akan kelua dari masjid setolah selosai ibadah kamu. Kamu akan bejumpo di jalanan pemudo-pemudo dongan kelakuan yang buruk. Yang ini dongan kelakuan eh meninggikan soro mengganggu orang di sekeliling eh, dan tak poduli dongan soro-soro yang menogonyo, bagaimano kamu mandang mereko? Hmm?

Adokah kamu akan mandang ngan pandangan boleh kasihan seroto kasih sayang? Tadi baru yo kamu dongar nasihat-nasihat "Ya Allah seperti mana Engkau telah dengarkan nasihat ini kepadaku serta memberi petunjuk padaku, dengarkanlah juga kepada mereka dan tunjukilah mereka." Pobilo kamu linteh dopan mereko, sonyumlah pado mereko dan ucapkanlah "Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh." Kamu toruih jalan ngan tonang. Tekosan di hari mereko mengikut apo yang kamu buek tu. 

Setolah mano keluar dari kuliah agamo, teraso diri ponuh ngan kesolehan, banyak montela'ah kitab, besolat jemaah, kemudian keluar dan dapati mereka-mereka itu .. "Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam." "Aku berlindung dengan Allah, eh apo ni?" Mandang mereko ngan pandangan kohinaan. Caro begini bukan eh caro bolindung dari maksiat. Bukanlah bogini caro menjauhi eh. Bukanlah ini caro eh. Bebezo antaro ilmu yang diajari oleh Nabi Muhammad s.a.w ngan ilmu yang diajar dek Iblis. 

Ado kisah menyobut pasal sorang penuntut ilmu beraso ragu samado ingin momasuki kelas agamo yang ini atau yang itu. Dio melihek 2 kumpulan pongajian ilmu yang berbezo. Kelas ini kato kami bolaja aL Quran dan hadis dan kelas itu juo bolaja aL Quran dan hadis. Dio tepakso memilih ko kelas yang ini atau kelas yang itu. Lantas dio poie jumpo sorang yang soleh untuk membuek pemilihan baginyo. Orang soleh tu bawo pemudo ni poie ko keduo-duo kelas ni. 

Mereko beduo masuk ko kumpulan yang petamo dan bodiri. Orang soleh ini buek macam tu kerano untuk mongetahui kelas mano yang harus dio ikuti. Mereko beduo bodiri di kelas kumpulan petamo dan ketiko itu syeikh sodang mongajar. Ketiko mano syeikh tu melihek keduo mereko sodang bodiri, syeikh tu kato, "Duduk! Kenapa kamu berdiri?!!" Orang soleh tu kato, "Aku tak nak duduk kat kelas kamu ini." Syeikh tu tanyo, "Kenapa kamu tak nak duduk?!" Orang soleh tu kato, "Dalam hati aku ada tak puas hati dengan kamu." Syeikh tu baleh, "Dan aku juga sangat-sangat tak puas hati dengan kamu! Keluar syaitan, jangan kamu merosakkan kelas ini!!" Pemudo tu kato, "Jom kita keluar sebelum kena pukul."

Kemudian mereko poie ko kumpulan kelas yang keduo, juo dalam koadaan bodiri. Ketiko itu syeikh keduo tu topandang mereka yang bodiri, "Mengapa kamu berdua tidak duduk?" Pemudo tu kato, "Aku tak nak duduk dalam kelas kami ini." Syeikh tu tanyo, "Kenapa?" Pemudo kato, "Aku ada tak puas hati dengan kamu." Lantas syeikh tu menutup wajah eh lalu monangis dan bokato, "Sesungguhnya bagi Allah sahaja kami kembali, aku memohon pengampunan dan bertaubat kepada-Nya.Mungkin Allah telah membukakan kepada kamu keaiban aku yang telah disembunyikan. Aku memohon pengampunan Allah dan bertaubat kepada-Nya." Dan syeikh teruih monangis.

Dan orang soleh yang berdiri tu menoleh pado pemudo yang botanyo padanyo tadi. "Haa, kelas mana yang kamu nak duduk? Sini atau sana?"  Kalau ekaulah kan mano ekau nak pilih? Ciri orang yang soleh joleh kolihatan pado akhlak orang yang soleh. Jiko morasai porlu membuek pilihan, orang ni kato mereko dalam bonar dan orang yang itu pulo kato merekolah bonar. Caronyo liheklah pado akhlak mereko. Di manoa adonyo akhlak yang mulio, tandonyo di situ adonyo agamo. Di situlah tando adonyo ilmu. Sekironyo tiado di situ akhlak yang mulio, tiado juo di situ agamo dan ilmu. 

Tidak mungkin dongan agamo itu tanpo ado akhlak yang mulio. Tidak mungkin dongan bosifat kesolehan itu, dongan tiado akhlak yang mulia. Tidak mungkin tojadinyo ilmu itu tanpo akhlak yang mulia. Setiap yang berilmu dan yang beragamo, jiko tidak tozahir padonyo akhlak yang mulia, di situ ado kecacatan pado orang yang berilmu dan yang beragamo. Inilah ciri eh.

Jangan kito tofikir momandang pado orang lain. Pandang kepado diri kito untuk mompebaiki diri di antaro kito dongan Allah s.w.t, Jadi bolakunya kocacatan pado orang yang berilmu dan beragamo mungkin kerano topisah darinyo kofahaman makno kesolehan tontang akhlak pogaulan atau dongan apo sebab eh? Sobab tpisahnyo dari kelompok masyarakat yang memuliokan orang yang beragamo dari yang lain dan yang torakhir yang kito dapek sebonta tadi apo dio? Lihek kosan-kosan kesolehan pado diri. Iaitu melihek hasil kesolehan yang lahir dalam diri dan bagaimano maju terhadapnyo.

Bagi sesiapo yang botambah hebat dalam kesolehannya, tando dio tolah mondapek hakikat kesolehan serto komajuan. Ponah Rasulullah s.a.w bersabdo pada para sahabatnya menunjukan sorang yang miskin lobih baik dari mereko yang memiliki dunia seisinya kerano imannya lagi takwa serto jujur kepado Allah. Dan ketiko Rasulullah botanyo pado sorang lelaki yang soring dipuji ramai kerano rajinnyo bersolat malam, poso pagi hari, menjago bondo ini, bekojo macam ini, "Wahai lelaki, adakah kau berbicara dengan diri kau ketika kau masuk ke masjid bahawasanya kau lebih bagus dari orang lain di dalam masjid ini?" Lelaki tu menjawab, "Ya." Rasulullah bersabdo, "Sesungguhnya aku nampak pada wajah kau ada bintik-bintik hitam dari syaitan."

Inilah dio eh ciri eh, peratikan dalam diri. Jangan menilai diri ado sosuatu yang lobih baik dari orang lain. Agamo kito ni agamo yang boradab dongan Allah Ta'ala yang menghasilkan akhlak mulio tohadap makhluk-Nya. Jadi untuk itu, kito muhasabah diri kito tohadap kesolehan yang kito perolehi. Sobabnyo jiko kito muhasabah tohadap diri, kito raso memerlukan kepado akhlak yang mulio. Kito mohon dari Allah mendapek kosempurnaan taufiq.

Ya Allah yang maha memberi petunjuk kepada kebaikan dan membantu hamba-Nya ke arah kebaikan, berilah petunjuk kebaikan kepada kami dan bantu kami ke arahnya, Subhanallah walhamdulillah walaa ilaha illa Allahu Akbar, berilah petunjuk kepada kami terhadap nasihat ini untuk sentiasa bersungguh kembali kepada-Mu, turunkanlah kepada kami pemberian-Mu dan berkatilah kami, lindungilah segala keadaan mereka dan kami dan terimalah serta muliakanlah mereka dan kami dan lindungilah dan hilangkanlah kegelisahan ahli kalimah Laa ilaha illa Allah di Timur dan di Barat wahai Tuhan sekalian alam