Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

December 22, 2012

Nak Tau Tak


Ramai tau nyobut jo. Ado juo tak tau langsung, laie toruk. Kalu tau tu baguslah, tapi sokadar tau jo tak yo cukup kerano tak longkap iman eh tu. Jadi nak torangan saketek pasal Tauhid yo. Sebolun tu topuk dado tanyo hati faham tak nih.

Kito lihat apo Tauhid ni dulu yo. Kalimat Tauhid berasal dari kato ‘Wahhada’ komudian diubah jadi Tauhid. Dari sogi bahaso bomaksud meng’Esa’ an Tuhan, yakni meng’Esa’ an Allah s.w.t. Adopun dari sogi istilah, Tauhid tulah ‘Suatu cabang Ilmu Pengetahuan yang membahaskan masalah yang berhubungan dengan wujudnya Tuhan." Jadi, Tauhid tu suatu sikap rohaniah yang mesti memancar dan tolihat dalam seluruh aspek kohidupan manusio, samo ado berupo zahiriah maupun batiniah. Paling sonang nak tau apo tu Tauhid? Suatu aqidah pogangan mantap tidak men’Syirik’ an Tuhan. Tu jo.


Macam caro ado nak belaja Tauhid ni macam caro pembahagian dibuek. Ado kato kono belaja caro salafiah, caro Qalam, caro Usuludin, caro Sifat. Apopun caro eh, yang satu tak buleh menyalahkan yang lain sobab eh mano satu pon yang ekau guno untuk meng’Esa’ an Tuhan. Meng’Esa’ an Allah. Tepulang pado diri sendiri nak guno mano satu. Mano yang sonanglah ekau faham yo. Jangan pulak ado dalam hati caro dio salah sobab tak samo caro belajar ngan caro kito. Jago dalam Tauhid ni jangan di bawak an perasaan sombong, riak tuu yo. Peratikan boto² kalimah Tauhid kek bawah ni yo ..