Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

August 14, 2010

Kenapa aKoo Termenung

"DoL apa ko buat sini!!!" .. oPocot lahabau nangkene nangkono *$#@&^*% .. ATAU .. oPocot ....... 'DusyuM'. Pernah alami kena sergah macam ni tak? Antara dua pocot tu .. aKoo lebih kepada yang terkemudian .. tangan aKoo akan mencari mangsa secara auto. Mana mamat aTo minah yang nak rasa .. try lerr sergah dasat koner baring punyer .. Tapi .. eh ada tapi pulak .. heehee aKoo bukan nak cerita pasal latah tuuu .. nay nay nay .. aKoo nak cerita pasal 10 minit sebelum aKoo disergah.

Pernah tak korang termenung .. pada sesuatu yang tak pasti .. pada sesuatu yang terawang-awang di fikiran sehinggakan tak terasa langsung berada di situ .. tak terasa langsung manusia lalu-lalang .. tak terasa langsung bunyi-bunyian .. alpa terawang termenung tak ketahuan hujung pangkal. Punyalah leka sehinggakan kelekaan termenungan kealpaan tu membuatkan kita, diri sendiri pun tak terasa selain sekitar .. tak terasa langsung diri sendiri duk termenung.

Tak terasa langsung .. diri sendiri asyik leka .. diri sendiri mabuk kealpaan .. tak terasa langsung akan kehadiran sendiri .. tak terasa langsung adanya diri. Uikk .. takda diri sendiri? Hmm .. takda langsung jasad .. wah payah ni... (Patutlaa bila disergah, tangan menerawang menggapai apa yang boleh dicapai)

Di kala inilah satu soalan yang simple .. mudahalih .. melintasi saat ketermenungan aKoo. Adaker Tuhan? Wow soalan cepumas yang membahayakan diri masyarakat. Tidak diri sendiri .. tetapi masyarakat. Pernah soalan yang sama aKoo tanya pada adik lelaki aKoo. Dia kata kena tengok kat Sifat 20.. aKoo tanya yang mana .. dia kata yang asas tuu jerr .. itu jerr yang dia tau pun.

Hmm .. aKoo rasa pernah belajar siFat 20 ni .. walaupun pengalaman mengajarkan aKoo siFat Allah tak terkira .. lebih dari 20. Sebenarnya dalam siFat asas 20 merangkumi lagi 20+1. Hmm .. 20+20+1 patutnya .. Semuanya menerangkan Allah tu ada. Apakebendanya 20+20+1 nih .. itulah kerangka siFat 20 yang sering dipelajari. Ada 20 Wajib .. 20 Mustahil + 1 Harus .. tapi yang paling popular antara 41 tuu adalah yang wajibnya ...

1. Wujud
2. Qidam 3. Baqa 4. Mugholafatuhu lilhawadis 5. Qiamuhu binafsih 6. Wahdaniah
7. Qudrah 8. Iradah 9. Ilmu 10. Hayat 11. Sama' 12. Basar 13. Qalam
14. Qaunuhu Qudiran
15. Qaunuhu Muridan
16. Qaunuhu 'Aliman
17. Qaunuhu Hayyan
18. Qaunuhu Samian
19. Qaunuhu Bashiran
20. Qaunuhu Mutakaliman
eRm .. jap sambung menung balik .. best layan nih