Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

February 2, 2011

Metafizik Aksara Sanskrit

Secara kebetulan, aKoo terjumpa dan mempelajari seciput dari khazanah tua ini. Ianya menurut yang diceritakan diperturunkan oleh Kiai Hj Sutarno. Seorang kiai di Jawa. Difahamkan ilmu ini berurutan dari zaman kemegahan jajahan Srivijaya yang meliputi kemegahan di Asia ketika itu yang menggunakan kelebihan bahasa Sanskreta.

SALAM SEJAHTERAH>>>..............
AKSARA JAWA SAKING SERAT SASTRA GENDING

1. Ha : Hananira sejatine wahananing Hyang. Adanya pada hakekatnya adalah pendukung Hyang .... wujud       atau kebenaran.
2. Na : Nadyan ora kasad mata pasti ana. Meskipun tidak nampak oleh mata, tetapi ia pasti ada.
3. Ca : Careming Hyang yekti tan ceta wineca. Nikmatnya Hyang yang sesungguhnya tak (dapat) diuraikan       dengan jelas(mempergunakan kata-kata). Karena tak ada sesuatu yang menyerupai Hyang.
4. Ra : Rasakena rakete lan angganira. Rasakanlah eratnya dengan badanmu.
5. Ka : Kawruhanan jiwa kongsi kurang weweka. Ketahuan dari jiwa jika kurang diusahakan.
6. Da : Dadi sasar yen sira nora waspada. Jika tidak waspada (kau) akan menjadi sesat.
7. Ta : Tamatna prabaning Hyang Sing Sasmita. Perhatikanlah cahaya Hyang yang memberikan isyarat.
8. Sa : Sasmitane kang kongsi bisa karasa. Isyarat yang sampai dapat dirasakan.
9. Wa : Waspada wewadi kang sira gawa. Lihatlah dengan seksama (sifat) batin sesungguhnya yang anda         bawa.
10. La : Lalekna yen sira tumekeng lalis. Lupakanlah pada waktu anda sampai pada kematian.
11. Pa : Patisasar tan wus manggyapapa. Kematian sesat yang tak sampai pada tujuan akan menjumpai               kesengsaraan.
12. Dha : Dhasar beda lan kang wus kalis ing godha. Pada dasarnya berbeda dengan (orang) yang telah tak         terpengaruh oleh godaan.
13. Ja : Jangkane mung jenak jemjeming jiwaraga. Rencana tindakannya, hanya tahan tenteram didalam               kebesaran jiwa.
14. Ya : Yatnanana liyep luyuting pralaya. Lihatlah dalam keadaan lupa-lupa ingat mengaburnya pra                     laya/kematian.
15. Nya : Nyata sonya nyenyet lebeting kadonyan. Nyata (bahwa) sunyi senyap (segala) jejak keduniawian.
16. Ma : Madyen ngalam perantunan aja samara. Ditengah “ngalam perantunan” janganlah ragu-ragu.
17. Ga : Gayuhaning tanaliyan jung sarwa arga. Tak ada lain yang hendak dicapai kecuali segala “gunung”           atau “jamuan”.
18. Ba : Bali murba wisesa ing njero njaba. Kembali mengatur menguasai (segi) luar dan dalam.
19. Tha : Thukulane widadarja tebah nistha. Tumbuhnya kekuatan hukum menembus kerendahan/kehinaan.

20. Nga : Ngarah-arah ing reh mardi-mardiningrat. Berhati-hati dalam merencanakan pengaturan-mengatur         dunia. .......


Menurut pemerhatian aKoo, ilmu ini mengkisahkan pasal Qada diri individu tapi hanya sedikit sangat pada Qadar. Ilmu ini kalau nak dikategorikan bukan terletak dalam ilmu hitam ataupun putih. Oleh kerana Aksara Sanskrit ini mengkaitkan pada Qada dan sedikit Qadar, aKoo letakkan dalam kategori Tauhid supaya aKoo tahu dan ingat .. masih tetap dan tidak dapat disangkal lagi Allah tetap memegang Qada dan Qadar.

Hmm.. sekali lihat, rajah di atas sebenarnya tiada langsung berkaitan mantra, jampi serapah segala. Ianya cuma jadual. Tempat rujukan. Aksara ini mengira berdasarkan pada sebutan nama yang diberi pada seseorang akan menghasilkan perangai luarnya. Manakala pengiraan pada nama panggilan oleh ibu orang itu akan menghasilkan perangai dalamannya.

Seorang yang benar² pakar dalam hal ini, akan mampu menilai perangai seseorang dari lahir sehingga ke dewasa. Pakar itu akan mampu menilai Qadanya seseorang untung atau malang, ceria atau gundah gulana, pengarah atau pak turut dsbnya. Sehinggakan kita akan tercengang bila dia itu dapat mengkisahkan apa yang telah berlaku dan sedang berlaku pada diri kita.

Harus tahu, Qada sahaja tidak pada Qadar. Coz ketetapan itu tetap telah Allah tentukan. Inilah kiraan yang digunakannya. Untuk mengira ketentuan itu. Katakan si A .. apabila dikira akan menghasilkan perangai sekian². Walau apa pun turutan peristiwa yang dilaluinya, perangainya itu sekianlah. Cuma kalau bernasib malang, akan cuba dirongkaikan dengan doa² usaha untuk menghindarinya. Itu saja.

Apakah perlu dipercayai, terserah anda. Percaya boleh tak percaya pon tak apa. Tiada paksaan untuk mengatakan pengiraan ini mesti dipercayai. Tetapi itulah ketentuanNya.

aKoo juga sehingga sekarang merasa hairan akan hasilnya heehee .. Sesiapa yang pernah atau tahu atau pengkaji Aksara Sanskrit ataupun murid Kiai Hj Sutarno, dipersilakan rongkaikan lagi.

(Sekadar bacaan)