Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

February 21, 2011

Selawat


12 Rabiul Awal, Tahun Gajah. Kerana cemburukan orang ramai berkiblatkan Ka'bah, Abrahah mengarahkan angkatan tentera bergajahnya menyerang Mekah. Tatkala itu hari Isnin, lahirlah seorang manusia yang terpilih, yang akan mengubah perjalanan sejarah dan kenangan serta ikutan akan terbawa sehingga kini. Pada kitab² sebelumnya ada menceritakan seorang yang terpuji bernama Ahmad. Memang benarlah, walaupun agak berbeza namanya tapi tetap masih menjadi pujian. Muhammad s.a.w.






Tanda Khatamun Nubuwwah pada diri Nabi Muhammad s.a.w menunjukkan Nabi s.a.w adalah penamat/penutup segala Nabi dan Rasul.Tanda ini berada pada belikat Rasullullah s.a.w. Para ulama berbeza pendapat mengenai bentuknya. Yang paling masyhur tanda itu seperti telur burung merpati, iaitu berbentuk gumpalan daging yang menonjol disebelah kiri di bahagian atas, memancarkan cahaya, tampak berwibawa dan berbau wangi. Lambang seperti di rajah kiri selalu diperkatakan adalah pada belikat kirinya. Tanda yang menunjukkan kebenaran Nabi Muhammad diangkat menjadi rasul.






(Akan diperkembangkan lagi ...)












..



















































Doa Nurun Nubuwah


































































Salah satu doa yang ada kontroversi. Banyak gak perbincangannya, cuma macam biasa ada yang tak puas hati akan doa ini.































(Akan diperkembangkan lagi) ...






Azimiah















































































































(Akan diperkembangkan lagi) ...






Selawat Syifa











(Akan diperkembangkan lagi) ..











Selawat Kamaliah






(Akan diperkembangkan lagi) ..
















Nariyah

Bersambung ...





Tafrijiyah











Bersambung ...