Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

February 15, 2011

Asal Usul Melayu 1

Pakaian Diturunkan Untuk Menutup Aurat Adam

Bangsa Melayu dianggap oleh para sarjana sebagai bangsa yang misteri asal-usulnya. Hingga kini belum ada konsensus mengenai hal tersebut. Misterinya asal-usul Melayu dan rumpunnya yang menduduki 60 peratus dari permukaan bumi dari daksina ke paksina sudah tentu menarik untuk menjadi bahan kajian. Saya paparkan kajian peribadi saya sendiri berkaitan Melayu untuk renungan anda dan kajian selanjutnya oleh para sarjana.
Petikan Dari - Megasutra

Dialah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi.
Surah Taha 20:6
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan.
Surah Ar-Rum 30:22
Sebelum mencatat dengan panjang lebar berkaitan asal-usul Melayu, saya paparkan jadual di atas (bersumber dari Taurat dan Injil – melainkan tarikh kelahiran Nabi Isa a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu 2 Ogos 570 Masehi). Jadual di atas dapat memberikan gambaran kasar berkaitan berapa lamakah manusia Bani Adam sudah tinggal di bumi. Pada pendapat saya jadual di atas boleh menjadi asas panduan mengenai asal-usul tamadun manusia Bani Adam. Saya menolak Teori Evolusi Darwin yang tidak percayakan Tuhan kerana pada saya teori ini telah menyebabkan ramai sarjana menjadi kacau dan tersasar. Adalah selamat untuk kita berpegang bahawa yang ditakrif manusia itu tidak lain hanyalah Bani Adam kerana Adam itu sendiri menurut bahasa Aramia bermaksud manusia. Faktor yang membezakan manusia dari haiwan ialah akal. Tandanya ialah manusia itu berkata-kata, perlukan pakaian, membangunkan teknologi dan disyariatkan agama.
Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
Surah Al-A’raaf 7:26
Adam a.s. dijadikan sebagai makhluk yang pandai berkata-kata. Ahli Kitab menyatakan bahawa dalam Taurat, perkataan pertama Adam a.s. dicatatkan di Ayat 23, saya catat di sini maksudnya dalam bahasa Inggeris: And Adam said, ‘This is now bone of my bones, and flesh of my flesh: she shall be called Woman, because she was taken out of Man’. Genesis 2:23. Maka mana-mana dakwaan yang menyatakan ada ‘manusia’ sebelum Adam a.s. perlulah membuktikan bahawa makhluk yang didakwa ‘manusia’ itu boleh berkata-kata.

Dakwaan Darwin dan pengikutnya bahawa manusia berasal dari monyet telah mendapat kritikan hebat sepanjang masa terutama oleh pendokong agama Sam’iyat (Islam, Nasrani dan Yahudi). Darwin dan pengikutnya hanyalah mereka-reka cerita dan membuang masa. Maka eloklah kita mengkaji tamadun manusia dalam jeda 6,000-7,500 tahun yang lampau saja (ada punca lain dari Ahli Kitab Nasrani menyatakan bahawa Adam diturunkan ke bumi sekitar 4931 SM iaitu 7,507 tahun lampau). Anak Adam dikurniakan teknologi dan inilah ciri yang jelas berbeza dari haiwan.
Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.
Surah Al-Israak 17:70