Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

April 2, 2011

Sejarah Reflexologi

Sejarah awal menunjukkan Amalan refleksi atau menyentuh telah digunakan dalam satu bentuk atau lain sebagai cara penyembuhan di mana-mana bahagian dunia, telah ada sepanjang sejarah umat manusia sejak lama sebelum kelahiran perubatan moden. Bukti boleh ditemui di pelbagai, teks perubatan awal dari seluruh dunia. Sebagai maklumat dikumpulkan variasi daripada amalan moden refleksi ada di semua budaya penyembuhan kuno, tapi aku punya hanya tercatat yang paling umum diterima.

Hubungan Dari Timur Jauh
Teori yang paling umum adalah bahawa bentuk paling awal dari refleksi berasal di China dan kembali sejauh 5000 tahun. Banyak kemahiran kesihatan di China berasal dari Taoisme awal. Amalan serupa dengan refleksologi tampaknya telah digunakan di Kuil Doktor di Nara, Jepun, dari 690 AD.

Mesir
Walaupun bukti yang paling nyata dari amalan refleksi dalam budaya kuno adalah penemuan lukisan dinding yang menggambarkan amalan urut refleksi tangan dan kaki di makam Ankhmahor (pegawai tertinggi selepas Firaun) di Saqqara, yang juga dikenali sebagai doktor makam. Ini lukisan dinding Mesir pada dinasti tarikh 6, sekitar 2330 SM.

Asli Amerika
Asli Indian Amerika Utara (Red Indian) dipercayai memanipulasi dan merangsang kaki sebagai sebahagian daripada amalan penyembuhan mereka. Suku-suku Cherokee telah mempraktikkan bentuk refleksi yang telah diwariskan dari generasi ke generasi dan masih sedang dilakukan saat ini.

Eropah Tengah
Buku paling awal yang diketahui tentang 'Zon Terapi' diterbitkan di Eropah pada tahun 1582 oleh dua doktor yang terkemuka, Dr Adamus dan tatis Dr.A '. Buku lain tentang subjek oleh Bell Dr diterbitkan akan selepas ini di Leipzig.

Russia
Russia telah meneliti Zon Terapi dari latar belakang psikologi sejak 1870. Psikologi Rusia melakukan pelbagai kajian, di antaranya Ivan Pavlov dan pengasas Institute Otak Russia, Vladimir Bektev.

London
Di London, sekitar tahun 1890, Ketuanya Sir Henry meneliti dari perspektif neurologi. Dengan menggunakan tekanan, daerah-daerah tertentu kulit menjadi hipersensitif. Ia mendapati bahawa kawasan-kawasan yang disambungkan melalui saraf ke organ yang sakit. Ia menerbitkan pada tahun 1893 penemuan tentang korespondensi antara segmen tulang belakang, kepekaan kulit dan organ dalaman. 'Kandung kemih', beliau menulis, 'dapat keluar menjadi tindakan dengan merangsang telapak kaki'.

Jerman
'Picit refleks' teknik A telah dibangunkan pada awal 1900-an disebut. Dr Alfons Kornelius telah mengembangkan teknik ini dengan cuba untuk menyembuhkan penyakit sendiri. Ia mendapati bahawa dengan menerapkan lebih banyak tekanan pada kawasan sensitif dari tubuh bahawa kesihatannya membaik dan bahawa rasa sakit yang ada menjadi kurang dan akhirnya menghilang.

Amerika
Dr Fitzgerald belajar di University of Vermont dan lulus pada tahun 1895. Selama dua setengah tahun dia melakukan amalan perubatan di Rumah Sakit Boston sebelum pindah ke London. Dia juga berlatih di bawah Politzer Profesor terkenal dan Chiari pada hidung, telinga dan tekak klinik di Vienna.

Itu semua adalah kajian dan sejarah ringkas mengenai perkara yang berkaitan dengan refleksologi. Tapi tahukah anda siapa yang mula² sekali diajarkan oleh Allah tentang perihal refleksologi ini? Baginda telah diajarkan berkenaan api, air tanah dan angin. Terkenal dengan kemerduan suaranya sehinggakan burung² berterbangan hinggap untuk mendengar suaranya. Dari pengetahuan yang dikurniakan Allah s.w.t kepadanya, dari ilmu-Nya tentang api, angin, air dan tanah, baginda dapat meleburkan besi menggunakan tangannya. Dapat diPICITnya. Siapa lagi kalau bukan salah seorang nabi Allah iaitu Nabi Daud a.s. Terserah anda untuk mempercayainya atau tidak.