Menerangi langit dan bumi. Nur hidayah umpama 'Misykaat' dalam qandil kaca yang jernih terang laksana bintang yang bersinar cemerlang yang dinyalakan banyak manfaatnya, yang sentiasa terdedah kepada sinarNya dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api yang berganda-ganda, berlapis cahaya memimpin sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu

August 20, 2010

Mari Membaca

Agaknya dalam 10 orang yang suka membaca, aKoo rasa adalah dalam 9 orang agaknya. aKoo sering jumpa ramai yang membaca sehinggakan orang buta pun aKoo pernah jumpa membaca .. heehee .. braile.

Ada yang suka membaca suratkhabar. Isk kalau pagi tak dapat baca, kecanduan pulak .. heehee pernah jumpa orang macam ni? Ada yang suka baca novel, suka baca majalah, tak kiralah novel cinta ker atau majalah remaja, mistik, mastika, komik. Janji suka baca. Memang bagus duk suka membaca ni. aKoo sokong .. tapi .. TAPI lagi?

Cuba tanya diri sendiri. Heehee aKoo jerr tau so tak risaulah nak tipu ker tak. aKoo takmau tau pun. Tapi cubalah tanya. Berapa lama pernah aKoo buka Quran dan baca sebaris ayat di dalamnya. Heehee apsal gabra. Selain malam Jumaat ataupun sebelum Solat Jumaat, sering aKoo buka Quran atau senaskah Surah Yaasin yang kecik molek simpan dalam kocek, baca surah Yaasin. Itu tak kira.

Eh apsal tak kira. aKoo maksudkan ikut tertib membaca, ambil dan baca. Bukan hanya disebabkan rutin. Asal setiap malam Jumaat jerr baca surah Yaasin. Bagus katanya. Sampai dah jadi tabiat. Memang bagus. Tapi bagaimana dengan surah lainnya yang tak kurang baiknya kalau dibaca misalnya Surah Lazim, Al Mulk, At Taubah, As Sajadah dLL.

Satu lagi, kalau dah baca Surah Yaasin tu, taukah aKoo apa maknanya. aKoo gerenti melayu baka ni memang hampir kesemuanya sudah khatam Quran. Ada orang lain yang sampai lebih dari 2 kali siap bertaranum lagi. Asal baca aja bagus. Sodaqallahul 'adzim. Letak balik kat tempatnya. Tanpa tahu apa pun maknanya. Jangan cakap yang tersirat, yang tersurat pun aKoo tak tau. Asal baca dah memadai.

Ahaa .. ambil dan baca, sama macam baca novel, suratkhabar, majalah, komik dLL. Ambil dan baca, ambil maknanya ikut tertib. Baca maknanya tahu apa yang dibaca. Bukan hanya tahu sebutan ayat, tapi juga tahu apa yang tersurat pada ayat tu. Barulah kira tau membaca.

Apakah aKoo mempunyai usaha untuk mengambil Terjemahan Quran dan benar-benar melihat apa maknanya setiap susunan ayat Quran itu. Heh mengapa? Apa pasallah aKoo bukak topik ni? Hmm taukah, ada orang yang MENCARI TAUHID telah memeluk Islam hanya dengan membaca kitab terjemahan. Tak percaya? Heehee .. cuba cari dalam Youtube bagaimana ramai orang Kristian (ada paderi) yang memeluk Islam setelah membaca terjemahan Quran. Mereka mencari yang Esa.. dan mereka jumpa hanya di dalam terjemahan Quran .. ehem walaupun mulanya hanya terjemahan. Oh yaa .. satu lagi yang aKoo dah hafal tuu .. pula yang tahu maknanya misalnya ayat yang popular ketika kita merasa seram sejuk .. ayatul Qursi?

So, taukah aKoo apa bezanya Al Quran dengan Quran? Hmm...